"Dengan ikhlas kepada Allah, tidak mempersekutukan sesuatu dengan Dia. Barangsiapa mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka adalah ia seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkanangin ke tempatyang jauh." (surah Al-Hujurat:15)

Ahad, 13 Februari 2011

STEP TO THE STAR


  
  Pada 29 Januari 2011, Persatuan Mahasiswa Al al-Bayt telah mengadakan program “Step To The Star” dengan kerjasama Ikatan Anak-Anak Negeri Sarawak (IANERIS), Jordan. Program yang berbentuk motivasi dan santai ini diadakan di Mudarraj Abi Ubaidah, Universiti Al al-Bayt. Program ini bertujuan untuk mengembalikan semangat belajar mahasiswa untuk menempuh semester thani (Kedua) yang akan bermula pada keesokannya. Peserta telah dibahagikan kepada 6 kumpulan bersama 2 orang fasilitator yang terdiri daripada Ahli Majlis Tertinggi PRISMA dan IANERIS. Terdapat 4 modul yang diketengahkan iaitu; Modul Taaruf, Modul Penyelesaian Masalah, Modul Fizikal dan Modul Pengukuhan.Dalam 4 modul ini, para peserta diminta untuk memilih identiti kumpulan masing-masing dan melakukan perbentangan mengenai identiti yang dipilih. Selain itu, para peserta diberi beberapa masalah pembelajaran yang sering dihadapi dan mereka ditugaskan untuk menyelesaikan masalah tersebut.

  Secara keseluruhannya, semua peserta gembira walaupun terdapat beberapa kekurangan yang berlaku. Di kesempatan ini, jutaan terima kasih diucapkan kepada semua ahli jawatankuasa yang bersama-sama menggembleng tenaga dalam menjayakan program ini. Tidak dilupakan juga kepada semua peserta yang hadir dalam program ini serta mereka yang terlibat secara langsung atau tidak langsung. JazakALLAHu khair!
 KEPUTUSAN KESELURUHAN PROGRAM STEP TO THE STAR

NAMA KUMPULAN
MARKAH YANG DIPEROLEH
KEDUDUKAN
HARIMAU ASIA
675
6
TRIUMP
725
4
IBTISAM
745
2
TENANG
735
3
GENG STAR
725
4
INDAH WATER
750
1

ULASAN KETUA FASILITATOR

Alhamdulillah semua berjalan lancar dan semua peserta mengambil bahagian dalam semua modul yang dilaksanakan. Tahniah dan terima kasih diucapkan. Secara keseluruhannya, semua kumpulan telah mencuba sedaya-upaya untuk menjadi yang terbaik dari yang terbaik. Namun, ada beberapa aspek yang perlu ditekankan oleh semua peserta terutamanya:

1)       Aspek keriangan. Untuk makluman, aspek ini menyebabkan kumpulan anda tidak mendapat markah yang diharapkan. Dalam peraturan telah disebutkan, “senyum walaupun disakiti”. Peraturan ini dibuat untuk membantu anda, bukan dibuat untuk saja-saja.
2)      Aspek kekreatifan. Tahniah! Kebanyakan peserta telah menunjukkan bahawa mereka adalah mahasiswa university dan bukanlah pelejar sekolah menengah atau sekolah rendah. Banyak kelainan yang telah anda lakukan.

3)      Aspek ketepatan masa. Tidak dapat dinafikan, terdapat masalah pengurusan yang tidak dapat dielakkan. Akan tetapi, ada kumpulan yang mengambil kesempatan itu untuk melambatkan pergerakan.
4)      Aspek peraturan yang sering dilanggar. Dalam peraturan telah disebutkan, sebelum bercakap anda dimestikan untuk mengucapkan “terima kasih” namun, 1 dalam 10 orang sahaja yang mengucapkannya. Mengapa perlu ucap terima kasih? Jawapannya mudah. Itu sebagai penghargaan kepada kerja yang sahabat anda telah lakukan.

5)      Soalan yang merapu. Kebanyakan penyoal bertanya untuk mengenakan pembentang. Memang benar ini suatu kebiasaan. Tapi perlu diingat, sebenarnya pertanyaan diadakan untuk membina dan berkongsi pendapat serta melihat kesesuaian identiti yang dipilih dengan harapan mereka mengaplikasikan dalam kehidupan(modul taaruf).namun, semuanya tersasar daripada apa yang diharapkan. Maaf kalau terlebih bahasa.

Sebenarnya ada banyak perkara lagi yang ingin disampaikan,tapi disebabkan takut dakwat pen tak cukup untuk menulisnya, cukuplah sampai disini sahaja saya menulisnya.

Tapi kan, kamu tetap yang terbaik. Kerana kamu telah mencuba yang terbaik. Walaupun keputusan tidak menunjukkan kamu yang terbaik,kamu tetap yang terbaik. Kerana keputusan itu berdasarkan pandangan hakim yang baik ;). Tapi pandangan kamu sendiri, kamulah yang terbaik. Jadi janganlah perasan kamu yang terbaik. Kerana kamu terbaik bukan dalam kalangan yang terbaik.Cuma terbaik dalam diri yang terbaik. (harap anda cuba untuk memahami ungkapan ini. Seandainya Berjaya, memang sah andalah yang terbaik)

Sekian.

“Be the best among the best”
Program Step To The Star PRISMA & IANERIS
Ketua Fasilitator

0 comments:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More